Maidoton ja gluteeniton ruokavalio voi olla terveellinen.

Suomessa on monia, joilla on elinikäinen vehnän, kauran, ohran ja rukiin sisältämän valkuaisaineen imeytymishäiriö. Keliakia on sairaus, jonka ainoa hoito on gluteeniton ruokavalio. Gluteenitonta ruokavaliota noudattamalla keliakiaa sairastava, eli keliaakikko, pysyy työ- ja toimintakuntoisena. Maidoton ruokavalio on yleensä henkilöille, jotka sairastavat maitosokerin eli laktoosin imeytymishäiriötä. Normaalisti maitotuotteissa oleva laktoosi pilkkoutuu ohutsuolessa laktaasientsyymin vaikutuksesta kahdeksi hyvin imeytyväksi lyhytketjuiseksi sokeriksi, glukoosiksi ja galaktoosiksi. Laktoosi-intoleranssia sairastavalla vatsavaivat ovat harmillisen yleisiä. Nykyään maidotonta ruokavaliota noudatetaan toisinaan myös omista henkilökohtaisista syistä ja mieltymyksistä. Mikä on maidoton ja gluteeniton ruokavalio? Maidoton ja gluteeniton ruokavalio tarkoittaa sitä, että ruokavaliossa on rajoituksia, jotka pysyvät läpi elämän. Tämä on yleistä varsinkin, jos on allerginen viljan gluteenille tai maitosokereille.

Maidoton ja gluteeniton ruokavalio tuo omat rajoituksensa

Minkälaisia oireita keliakiaa sairastavalla esiintyy ja miten keliakiaa tulisi hoitaa? Entä miten maidottomuus vaikuttaa jokapäiväiseen elämään ja ruoanvalmistukseen? Keliakia voi toisinaan olla geeneissä, eli esiintyä periytyvänä sairautena. Vatsavaivat, ilmavaivat, ihottumat ja selittämätön anemia (eli hemoglobiinin lasku) voivat myös kertoa keliakiasta. Keliaakikoilla ruokavaliohoidon tavoitteena on korjata ohutsuolen limakalvovaurio sekä ehkäisee yleisimmät lisäsairaudet, kuten diabeteksen puhkeamisen, hedelmättömyyden ja osteoporoosin. Oikeanlainen ruokavalio voi jopa ehkäistä imusolmukesyöpää ja pahanlaatuisia kasvaimia. Yleisin syy maitotuotteiden välttämiseen on laktoosi-intoleranssi. On kuitenkin tapauksia, joissa henkilöllä on esiintynyt laktoosi-intoleranssia lapsuudessa, mutta oireet ovat miltein hävinneet aikuisiässä. Maidoton ja gluteeniton ruokavalio pitää siis oireita kurissa, antaen siten helpotusta arkeen ja elämiseen.

Vaikka maidoton ja gluteeniton ruokavalio on yleistynyt Suomessa, sitä käyttävät pääsääntöisesti keliakiaa tai laktoosi-intolerianssia sairastavat henkilöt. Ruokavaliorajoitukset eivät juurikaan haittaa elämistä, vaan niiden kanssa voi elää lähes normaalia ja aktiivista elämää. Myös elintarviketeollisuus huomioi nykyään paremmin gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota noudattavat henkilöt. Gluteenittomien ruokien ja leivonnaisten määrä on jatkuvassa kasvussa. Osa kahviloista ja ravintoloista tarjoaa yhä laajemman valikoiman gluteenittomia tuotteita asiakkailleen. Suomessa keliakiaa sairastavia henkilöitä on diagnostisoitu noin 35 000. Tulee kuitenkin ottaa huomioon myös he, jotka tietämättään sairastavat keliakiaa. Keliakian voi diagnostisoida siten, että otetaan ohutsuolesta mahantähystyksen avulla koepala. Koepalasta nähdään mahdolliset tulehdukset ja suolinukan madaltumiset. Joissain tapauksissa käytetään pikatestiä. Pikatestillä tarkoitetaan sormesta otettua verinäytettä.

Maidotonta ruokavaliota noudatetaan myös ilman laktoosi-intoleranssia

Maidotonta ruokavaliota voi noudattaa myös ilman maitoallergiaa. Usein syynä ovat henkilökohtaiset valinnat. Useimmiten maitotuotteet korvataan ruuanlaitossa soija-, kaura- tai mantelimaidolla. Soijamaito on ollut yleisin korvike, mutta hiljattain soijan esiin tuomat negatiiviset vaikutukset ovat vähentäneet soijatuotteiden käyttöä. Tutkijat ovat havainneet soijatuotteiden sisältävän estrogeenia eli naishormonia. On siis suositeltu, ettei soijatuotteita annettaisi lapsille. Parempia ja terveellisempiä vaihtoehtoja ovat olleet lehmänmaito raakamaitona sekä luomumaito. Vaikka lapset kenties ovat ensisijainen huolenaihe, ei soijamaitoa suositella myös aikuisillekaan. Soijamaidon tiedetään nykyään aijeuttavan ruuansulatuskanavan vaivoja, ja se voi myös sekoittaa kilpirauhasen sekä immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Ennen kuin maidoton ja gluteeniton ruokavalio on täysin osana elämää, kannattaa keskustella asiantuntijoiden kanssa.

Maidoton ja gluteeniton ruokavalio saattaa yleistyä hyvinvointivaltioissa tulevaisuudessa eräänlaisena ruokailutrendinä. Maidottoman ja gluteenittoman ruokavalion lisäksi on henkilöitä, jotka noudattavat sokeritonta, rasvatonta ja kolesterolitonta ruokavaliota. Joistakin ruokavalioista jätetään pois jopa pähkinät. Myös karppaus tuli tunnetuksi jokunen vuosi sitten ruokavaliona, jossa oli tarkoitus vähentää hiilihydraattien käyttö. Yleensä tosin tietynlaisen ruokavalion noudattaminen kielii ruoka-aineallergioista. Toiset taas tavoittelevat terveellisempiä elämäntapoja tai toivovat pudottavansa painoa. Gluteeniton ruokavalio ei siis tarkoita sitä, että on pakko olla keliakia, vaan se voi olla myös oma henkilökohtainen valinta. Tällöin viljasta saatu kuitu korvataan useimmiten erilaisilla kasviksilla ja juureksilla.

Ota huomioon ruokavaliota muuttaessa

Usein sanotaan, että maidoton ja gluteeniton ruokavalio ovat terveydestään huolehtivan ihmisen valinta. Kunnollinen taustatutkimus ruokavalioiden suhteen on kuitenkin suotavaa, ennen kuin jättää jotain vähentää tai jättää pois. Sinäänsä maidoton ja gluteeniton ruokavalio ei aiheuta erillisiä ravitsemuksellisia riskejä edellyttäen, että ruokavalio on muuten terveellinen. Jos olet jättämässä gluteenin pois, voi ruokavalio koostua hedelmistä, vihanneksista ja marjoista, vähärasvaisista ja rasvattomista maitotuotteista, viljatuotteist täysjyvätuotteiden muodossa ja kasviöljyistä sekä niistä tehdyistä margariineista. Sen lisäksi on suositeltavaa syödä kalaa 2-3 kertaa viikossa. Maidottomassa ruokavaliossa taas on kyse maitoproteiinin pois jättäminen kokonaan. Maidotonta ruokavaliota noudattavan tulee pitää silmällä pakkausselosteita, sillä maidon ainesosia käytetään elintarvikkeiden valmistuksessa. Maitotuotteet voidaan kuitenkin korvata esimerkiksi kauramaidolla ja tofupohjaisilla tuotteilla. On kuitenkin suositeltavaa keskustella lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa ennen ruokavalion muuttamista.