Lisäaineeton ruoka on usein myös maukasta.

Lisäaineet puhuttavat nykyisin paljon, ja moni on herännyt niiden haittavaikutuksille. Siksi lisäaineeton ruoka kiinnostaa yhä useampia. Lisäaineita lisätään elintarvikkeisiin monesta syystä – ei pelkästään parantamaan säilyvyyttä, vaan usein myös täysin turhaan. Esimerkiksi moniin jogurtteihin lisätään väriaineita ainoastaan siksi, että tuote näyttäisi herkullisemmalta. Lisäaineiden haitat tiedetään nykyisin melko hyvin. Ne muun muassa altistavat allergioille, ja tämä näkyy joillakin esimerkiksi ihottumana. Lisäaineita on kuitenkin mahdollisuus välttää, kun valmistaa ruoan mahdollisimman pitkälle itse, suosii peruselintarvikkeita ja välttää pitkälle käsiteltyjen einesten käyttöä. Jos jokin tuote epäilyttää, kannattaa tutkia pakkausmerkinnät hyvin. Vaikka lisäaineeton ruoka vaatii hieman enemmän aikaa, vaivannäkö varmasti myös palkitaan. Itse tehty ruoka nimittäin on usein myös eineksiä maukkaampaa.

Lisäaineeton ruoka herättää sisäisen kokin

Kun päätät siirtyä lisäaineettomaan ruokaan, saat vastineeksi paremmat kokkaustaidot sekä maukkaammat kotiruoat. Lisäaineeton ruoka saattaa usein olla myös edullisempaa. Erityisesti kun käytät ruuan valmistuksessa kotimaisia juureksia, loihdit maittavia, terveellisiä ja myös halpoja ruokia. Netti on nykyisin tulvillaan houkuttavia ruokaohjeita, ja luonnollisuus ja lisäaineettomuus ovat muutenkin yksi tämän päivän suurimmista ruokatrendeistä. Voit tehdä esimerkiksi itse omaa luomujäätelöä ja maustaa sen haluamallasi tavalla, tai mitä jos ilahduttaisit perhettä aivan itse tehdyllä marinadilla tai intialaisella mausteseoksella. Moniin valmisruokiin saatetaan myös laittaa turhan paljon sokeria, jonka pystyt välttämään valmistamalla ruoan itse.

Lisäaineeton ruoka saattaa herättää sinussa siis intohimon kokkaukseen ja opit esimerkiksi mausteiden käytön uudella tavalla. Lihaa ei kannata ostaa valmiiksi marinoituna, sillä marinadeista löytyy paljon erilaisia lisäaineita. Niissä käytetään usein aromivahventeena natriumglutamaattia, jonka juuri on epäilty aiheuttavan allergialle tyypillisiä oireita. Ostamalla maustamatonta lihaa saat todennäköisemmin myös laadukkaampaa lihaa. Usein nimittäin varsinkin kaukomailla tuotetut broilerit uitetaan marinadeissa, jotta ne säilyvät paremmin kuljetuksissa suomalaisiin ruokapöytiin ja kestävät jopa mahdollisen pakastuksen. Vaikka marinointi saattaa tuntua työläältä, se sujuu kuitenkin yllättävän helposti. Teet esimerkiksi punaiselle lihalle helpon marinadin oliiviöljystä, sitruunan mehusta, valkosipulista ja yrteistä.

Luomutuotteet ovat usein lisäaineettomia

Lisäaineeton ruoka on usein myös ympäristöystävällistä. Siksi usein ns. luomutuotteet eivät sisällä lisäaineita ja niitä saatetaan myös markkinoida lisäaineettomina. Luomutuotteita syömällä vältyt samalla myös kemiallisilta lannoitteilta ja torjunta-aineilta. Kun ostat raaka-aineet suoraan tuottajalta, varmistat että ruoka on laadukasta ja usein myös lisäaineetonta. Kaupoissa on nykyisin todella kattavat valikoimat luomutuotteita, ja nykyisin niitä voi ostaa myös verkkokaupoista. Monet tuottajatkin myyvät tuotteitaan suoraan verkossa, ja saat tilaukset suoraan kotiovellesi. Mitä lähempänä ruokasi on tuotettu, sitä varmempi voit olla ruokasi laadusta. Esimerkiksi kotimaiset marjat ovat varmasti puhtain ja ekologisin vaihtoehto. Kun lisäksi keräät marjat itse, tunnet silloin parhaiten syömäsi ravinnon alkuperän.

Kun haluat siirtyä lisäaineettomaan ruokavalioon, kannattaa siis ostaa mahdollisimman paljon yksinkertaisia ja jalostamattomia raaka-aineita. Tässä vielä muistilistaa elintarvikeryhmittäin: 1) Kasvikset ja marjat: Valitse kaupan vihannesosastolta erityisesti suomalaisia tuotteita. Usein ulkomaisissa hedelmissä on paljon torjunta-aineita. Suosi myös pakastettuja suomalaisia marjoja. Suomalaisia juureksia kehutaan maailman parhaiksi, sillä ne ovat puhtaita ja laadukkaita. Suosi siis niitä! 2) Maitotuotteissa valitse aina pelkästään maustamattomia vaihtoehtoja. Mausta jogurtti itse kerätyillä ja pakastetuilla mustikoilla. 3) Osta liha maustamattomana. Tee marinadit itse. 4) Viljatuotteet ovat Suomessa jo valmiiksi melkoisen puhtaita. Leivo jauhoista herkulliset leivät ja pullat, ja pian huomaat että lisäaineeton ruoka on maukasta!

Lisäaineettoman ruoan monet hyödyt

Lisäaineeton ruoka on järkivalinta monella tapaa. Se on terveellistä, maistuvaa ja usein myös edullisempaa kuin teollisesti valmistettu eines. Voit tehdä kerralla isomman satsin ruokaa ja laittaa tähteeksi menevän pakasteeseen. Yksittäispakatut einestuotteet nimittäin tulevat usein huomattavasti kalliimmiksi. Lisäaineeton ruoka on myös ympäristön kannalta paras vaihtoehto. Kun suosit kotimaisia puhtaita raaka-aineita sekä luonnonmukaisesti tuotettua lähiruokaa, teetkin suuren palveluksen ympäristölle. Jos jokin tuote epäilyttää, kannattaa lukea pakkausmerkinnät huolella. Euroopan Unioni velvoittaa lisäaineiden ilmoittamisen sekä aineen ns. ryhmänimellä että E-koodilla. Vaikka lisäaineita käytetään nykyisin elintarvikkeissa paljon, niiden käyttöä kuitenkin säännöstellään tarkasti. Lisäaineiden turvallisuutta valvova EFSA (European Food Safety Authority) pitää huolen, että meilläkään myytävissä elintarvikkeissa ei ole käytetty terveydelle vaarallisia aineita.