Hyötyliikuntaa voi harrastaa monella tapaa

Oletko kuullut puhuttavan hyötyliikunnasta? Termi hyötyliikunta on varmasti tuttu lähes jokaiselle suomalaiselle. Hyötyliikunta voi olla mukavaa arkista tekemistä, kuten lehtien haravointia syksyisin tai lumen luontia talvisin. Arki- eli hyötyliikunnassa ihminen pääsee myös nauttimaan työnsä tuloksista liikunnan ohella. Esimerkiksi lumenluonti voi kuluttaa kaloreita jopa enemmän kuin monet urheilulajit tai kuntosalilla rehkiminen. Lumenluonnin haittana on sen sydäntä kuormittava vaikutus, joten raskaampaa lumenluontia ei suositella sydänsairauksista kärsiville. Nykyään onkin ehdotettu, että pieni kävelylenkki ennen lumenluontia voisi olla kannattavaa. Silloin varsinaiset lumityöt eivät pääse kuormittamaan sydäntä liikaa. Arkiliikunta voi olla myös marjojen tai sienien poimimista, puiden pilkkomista tai talon maalausta. Myös ostoskeskuksissa kävely tai lasten kanssa leikkiminen käy hyvin liikunnasta.

Hyötyliikunta on mukavaa

Hyötyliikunta on mukavaa ympäri vuoden. Kesäisin esimerkiksi puutarhatyöt ovat oivaa hyötyliikuntaa, joka kannattaa tehokkaasti hyödyntää. Mikä onkaan mukavampaa, kuin kesän kuluessa nauttia itse istuttamiensa kukkien kauneudesta. Ahkeruus, huvi ja hyöty tulevat itselle takaisin samassa paketissa. Päivittäiseen kaupassa käyntiin voi yhdistää pienen kävelylenkin jättämällä auton vähän kauemmaksi parkkiin. Lyhyesti tiivistettynä arkiliikuntaa on kaikenlainen päivän kuluessa tapahtuva liikkuminen, jota ei lasketa vapaa-ajan liikunnaksi. Monet päivittäiset askareet ja harrastukset hyödyttävät ihmistä eri tavoin. Aineenvaihdunta tehostuu, hengittäminen helpottuu ja samalla kynnys harrastaa liikuntaa madaltuu. Arkiliikunta parantaa terveyttä ja saa aikaan monia hyötyjä hyvän peruskunnon rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Nykyään tiedetään, että oikeanlaiset ruokailutottumukset yhdistettynä riittävään liikuntaan pitävät painon kurissa ja ehkäisevät samalla painon kohoamista. Säännöllinen liikunta tehostaa verenkiertoa ja lisää huomattavasti energiankulutusta. Liikunta lisää tehokkaasti myös endorfiinien eli mielihyvähormonien muodostumista.

Hyötyliikunta on ihmisen elimistöä ja kaikkia kehon toimintoja hyödyttävää, mukavaa puuhaa kaiken muun arkisen touhuilun ohessa. Liikunnan hyödyt saadaan kätevästi myös päivittäisellä kävelyllä tai pyöräilyllä. Kävelylenkki voi suuntautua esimerkiksi ystävän luo, kauppaan tai vaikka työpaikalle ja takaisin kotiin. Televisiota katsellessa voi myös liikkua lihaskuntoliikkeitä tekemällä tai kuntopyörää polkemalla. Arkista perusliikuntaa voivat harrastaa kaikenikäiset ja -kokoiset henkilöt. Liikunnan hyvää tekevät vaikutukset kohdistuvat kehon lisäksi koko elämään ja päivittäiseen elämänlaatuun. Parempi unenlaatu, rauhallisempi mieli, parempi yleinen jaksaminen, matalampi verenpaine ja suurempi stressinsietokyky ovat liikunnan tuomia hyödyllisiä vaikutuksia. Syksyisin marjassa ja sienestämässä käyminen ovat erinomaista arkiliikuntaa. Se on tehokasta kestävyysliikuntaa jaloille. Kyykkyyn mentäessä myös tärkeät keskivartalon tukilihakset vahvistuvat. Arkiliikunta auttaa myös jaksamaan paremmin kaiken arkisen kiireen keskellä.

Liiku pätkissä pitkin päivää

Liikunnan jaksottaminen lyhyisiin pätkiin päivän mittaan auttaa virkistämään kehoa ja tuomaan liikunnan hyödyt esiin. Liikkuminen pätkissä nostaa kokonaisenergiankulutusta, jolloin aineenvaihdunta tehostuu. Myös siivoaminen kotona tai työpaikalla on erinomainen liikunnan muoto. Nautit kättesi töistä, puhtaasta lopputuloksesta ja samalla saat kokea liikunnan monet hyödyt. Haravoinnin on todettu tehokkaan energiankulutuksen lisäksi vahvistavan niska-hartiaseudun lihaksistoa ja parantavan jopa tasapainoa. Edullista ja hyvää tekevää liikuntaa voi siis löytyä jokaiselle ihan läheltä. Useat meistä ovat kuulleet sanottavan, että ihminen on luotu liikkumaan. Näinhän asia todella on. Sydämemme rakastaa jokaista arkiliikunnan tuomaa hyötyä. Kun nautimme liikunnasta itse, myös elintoimintomme nauttivat. Liikunta on helppoa ja tehokasta sairauksien ehkäisyä ja terveyden ylläpitämistä. Ota päivittäinen hyötyliikunta tavoitteeksesi. Se tuo sinulle paljon iloa ja terveyttä.

Jokaiselle meistä kokonaisvaltainen hyvinvointi on ehdottoman tärkeää. Miten hyvää oloa voi tavoitella ja hankkia? Ihminen tarvitsee terveellistä ruokaa, riittävän määrään unta, mukavien ihmisten seuraa, virikkeitä esimerkiksi harrastusten muodossa ja liikuntaa erilaisissa päivittäisissä toiminnoissa. Arkinen hyötyliikunta nähdään loistavana ja yksinkertaisena mahdollisuutena parantaa terveyttä ja elämänlaatua sekä säästää sairastamiseen liittyvissä kuluissa. Aktiivinen ihminen sietää ja jaksaa enemmän niin fyysistä kuin henkistäkin kuormitusta. Tällöin kokonaisvaltainen hyvinvointi paranee huomattavasti. Autoilun sijaan pyörällä kulkeminen auttaa säästämään polttoainekuluissa, ja samalla kuin huomaamatta avarrat maailmankuvaasi. Pyöräillen tai kävellen ympäristö tulee sinulle uudella tavalla tutuksi. Esimerkiksi kesäisen kävelyn päätteeksi on mukava tuoda kotiin iloinen mieli ja luonnonkukista kerätty kukkakimppu. Arkiliikuntaa voit harrastaa missä muodossa tahansa, mihin vuorokauden tai vuodenaikaan tahansa. Et ole myöskään sidottu aikaan tai paikkaan. Hyötyliikunta antaa jokaiselle paljon hyötyä pienellä vaivalla. Voit aloittaa heti, vaikkapa viemällä roskat.

Hyötyliikunnasta apua terveempään tulevaisuuteen

Liikkuminen hyödyttää jokaista ihmistä ikään, sukupuoleen tai peruskuntoon katsomatta. Jokainen voi helposti liikkua omien tarpeidensa ja mielihalujensa mukaan. Jokainen meistä on yksilö ja mahdollisuudet liikunnan harrastamiseen ovat jokaisella erilaiset. On päivänselvää, että maailmassa on myös liikuntarajoitteisia henkilöitä. Liikunnan ilo ei kuitenkaan katoa tavallisesti minnekään, vaan vaikka jo käden kohottaminen ylös on liikettä, joka aktivoi kehon toimintoja. Huomaamme siis, että jokainen liikkuu omien kykyjensä ja elämäntilanteensa mukaan. Kahvikupin kohottaminen huulille on liikettä. Hampaiden peseminen ja hiusten harjaus ovat molemmat liikkeen aikaansaamia vaikutuksia. Liikunta tuo iloa elämään jo pienessä määrin. Hyötyliikunta koostuu siis kaikista näistä päivittäisistä toiminnoista, joiden vaikutuksesta kehosi aktivoituu. Hapensaanti tehostuu, aineenvaihdunta vilkastuu ja sydämen toiminta vahvistuu. Hyötyliikunta on avain parempaan ja terveempään tulevaisuuteen. Arkista perusliikuntaa on mukava harrastaa muun toiminnan ohessa. Voit myös liikkua yksin tai yhdessä ystävän kanssa. Kaverin kanssa liikunnasta tulee vieläkin hauskempaa.